Een laadpaal thuis, hoe werkt het? 

Een laadpaal/laadstation wordt thuis geplaatst om uw EV sneller, slimmer en veiliger op te laden. De standaard meegeleverde "granny lader" of mobiele lader haalt een laadsnelheid van 2,3KW/h. In de meeste gevallen is dit onvoldoende om steeds met een voldoende opgeladen batterij de dag aan te vangen. Een laadpaal, afhankelijk van het aansluitvermogen van de woning kan een vermogen leveren van 7,4KW (1-fase) tot 22KW (3-fase). Natuurlijk streven we er bij Full Charge naar om zo optimaal om te springen met uw energie, te grote afname's vermijden, optimaal groen laden, tijdsladen, voor elke vraag zoeken we naar het geschikte laadstation! 

1-Fase of 3-Fase toestel?

De keuze van het toestel hangt vooral af van uw type netaansluitng, er zijn "3" verschillende types huishoudelijke netten :

  1. Monofase, met of zonder Nulleider (1N400V/2x230V)
  2. Driefase, zonder nulleider (3x230V)
  3. Driefase met nulleider (3N400V)

Bij de eerste 2 nettypes wordt meestal een 1-f toestel geplaatst, bij het laatste een 3-f toestel? Wat is nu het verschil in laadsnelheid, daar draait het in principe om! 
Bij een 1-f toestel is de maximale laadsnelheid 7,4KW (32A). U hebt een EV en deze laadt 1u @ 7.4KW dan zal deze 33km bijgeladen zijn. 
Bij een 3-f toestel is de maximale laadsnelheid 22KW (32A), echter 95% van de EV's haalt een maximale laadsnelheid van 11KW. Dit zal dan resulteren in 50km bijladen in 1u laden. 
* Op een 3x230V net laden de meeste EV's 7.4KW, tenzij deze de mogelijkheid hebben 2-fase te laden. 

 

Hoe bepaal ik het vermogen van mijn laadpaal?

Er zijn 2 type's laadpaal, een 1-fase 7.4KW en een 3-fase 22KW toestel. Veelal krijgen we de vraag : Mijn wagen is een hybride, moet ik dan een 22KW laadstation nemen? Dit moet niet, en is afhankelijk van uw netaansluiting. Bij een 3x230Vnet of een 3N400V net opteren we steeds op een 22KW toestel te plaatsen. Zo bent u niet alleen toekomstgericht, maar is uw energiemeting ook volledig. Een 1-f toestel zal immers slecht 1 fase meten waardoor u slecht een deel van uw energieverloop te zien krijgt. Echter bij een 3x230V net is het niet mogelijk elk laadstation te plaatsen. Een 3-f Zappi model werkt niet op een 3x230V net, een 3-f Smappee ondervindt hier geen problemen mee, sterker nog, deze kan dan zelf 2-fasig laden!
De wagen bepaald steeds de maximale laadsnelheid, het is dus niet zo dat een 22KW laadstation elke wagen zal laden aan 22kw.
De netaansluiting bepaald ook het maximale vermogen. BV u hebt een 25A 1-F aansluiting, dan zal de maximale laadsnelheid 5.7KW zijn ipv 7.4KW indien er geen zonnepanelen of andere energieopwekker in huis aanwezig is. 

Wat bepaald mijn laadsnelheid?

Wij raden aan steeds een laadstation te plaatsen gepast op uw netaansluting (1F/3F) zo bent u zeker dat u, bij eventuele netverzwaring, geen ander laadstation dient aan te schaffen. 
De laadsnelheid wordt in eerst plaats bepaald door de wagen, een laadstation kan bv 7.4KW vermogen leveren, maar als de wagen een maximale laadsnelheid heeft van 5KW zal deze dus niet sneller laden dan 5KW. 
Kan uw wagen wel aan 7.4KW laden, maar is uw netaansluiting bv 25A, dan zal de maximale laadsnelheid 5.7KW* kunnen bedragen (*bij geen verbruik in de woning). Zonnepanelen of andere energieopwekkers zorgen voor extra vermogen in de binnenhuisinstallatie en kunnen bijdragen tot een sneller laadvermogen. 
Als installateur kunnen wij geen wijzigingen aanbrengen aan het aansluitvermogen of de laadsnelheid van de wagen. Wij stellen het laadstation steeds in zodat u maximaal kan laden naargelang uw netaansluiting. 

Capaciteitstarief en een laadpaal

Wij werken met laadpalen die kunnen worden ingesteld om rekening te houden met het capaciteitstarief van in voege is sinds 01/01/2023. 
Beschikt u nog over een analoge teller, dan betaald u gewoon het standaard tarief die berekend is op een maandpiek van 2.5KW +/- 100€ op jaarbasis
Hebt u reeds een digitale teller, dan betaald u per extra KW piek, bovenop de 2.5KW, per maand gemiddeld 3.37€ excl. BTW ofwel gemiddeld 40.4€ excl. BTW op jaarbasis. (De nettarieven voor 2023 per netbeheerder vindt u hier.)
BV : U hebt een vol elektrische wagen met een laadsnelheid van 11KW, uw gemiddeld huisverbruik is 1.5KW, u maandpiek zal hierdoor 12.5KW zijn, dit is dus 10KW bovenop de basis van 2.5KW, u zult dus 33.7€ extra betaken voor de desbetreffende maand. 
Echter in de realiteit komt u thuis, plugt de wagen in, en bv door het koken stijgt het huisverbruik naar 5KW. Dit is dus 5+11 = 16KW. Het is dus belangrijk om een laadstation aan te kopen die hiermee rekening kan houden. Natuurlijk wilt u uw wagen voldoende laden maar toch de extra kosten beperken. Met een slim laadstation kunt u instellen dat u een maximale piek van bv 8KW wenst tijdens het laden. 


* Een laadstation kan enkel rekening houden met de piek door de wagen te beperken in laadsnelheid, andere verbruikers in de woning kunnen niet geregeld worden door het laadstation.

Groen laden, hoe werk het?

Indien u een PV installatie heeft wil u uiteraard maximaal gebruik maken van uw eigen opgewekte groene energie. 
Maar hoe werkt groen laden precies? 
De grote van uw PV omvormer is de schakel die uw maximale laadsnelheid zal bepalen. Bv u hebt een PV omvormer van 4KW en uw installatie is maximaal aan het opwekken, u hebt dus 4KW beschikbaar aan groene energie. Natuurlijk is er steeds een huisverbruik, stel dit is 1KW, dan rest er nog 3KW groene energie die beschikbaar is voor uw EV. In 80% is de PV omvormer ook monofase en installaren we de laadpaal zodat het groen laden ook op diezelfde fase gebeurt. 
Een Hybride/EV heeft steeds een minimaal startvermogen nodig om de laadsessie te starten, dit is bij alle hybride/EV 6A ofwel 1.4Kw. Uiteraard moet deze grens dan bereikt worden om een groene laadsessie te kunnen starten. 

Groen laden, waarop letten?

Het is belangrijk een correct laadstation te kiezen als u wenst veelal gebruik te maken van groen laden. Niet elke variant is geschikt om de laadsessie te starten bij het minimale van 1.4KW. Bv, u wilt een 22KW laadstation met vaste laadkabel, dan moet u ervan bewust zijn dat de laadsessie pas start vanaf er op elke fase een overschot van 1.4KW is, dus 3x1.4 = 4.2KW, dit is al ruim bij residentiele installaties. 
Natuurlijk kan dit opgelost worden door een 22KW laadstation te installaren in socketversie. U maakt hiervan gebruik van uw eigen laadkabel, door gebruik te maken van een 1-fase laadkabel zal het laadstation dit waarnemen en de laadsessie starten bij 1x1.4 = 1.4KW. Zo hebt u in noog toch een laadstation om maximaal te laden EN kunt u optimaal gebruik maken van uw eigen opgewekte groen energie

Welke laadpaal is toekomstgericht?

Full Charge stelt steeds de vraag hoe uw situatie er in de toekomst kan uitzien. Komt er nog een extra hybride/elektrisch voertuig, is er oog op een bedrijfsvoertuig, of bent u er zeker van dat alles privé zal blijven. Dit kan al veel bepalen in de keuze van een laadpaal. Bij eventueel oog op een bedrijfsvoertuig, of een 2de elektrische wagen en u wil de mogelijkheid om de laadsessies te splitsen per wagen dan stellen we een laadstation voor die deze mogelijkheid heeft. Ben u zelfstandig en u wilt, kostenloos, de laadsessies opvragen, ook dit is mogelijk. 

 

Een laadpaal is dat altijd op een paal?

Een laadpaal hoeft zeker niet altijd op een paal bevestigd te worden, dit kan ook een de gevel van de woning of binnenmuur van de garage. Elk laadstation is geschikt voor binnen of buiten te plaatsen, daar hoeft u alvast geen keuzestress rond te hebben
Een laadstation op de muur wordt ook wel eens een Wallbox genoemd. 

Kan mijn hoofdzekering uitvallen als ik mijn wagen oplaadt? 

Dat is iets dat we ten allertijde proberen te voorkomen. Op ieder laadstation voorzien we Load-Balancing. Het verbruik van de woning wordt gemeten, de waarde van de aansluitzekering wordt ingesteld, zo zal het laadstation niet toestaan meer vermogen af te nemen dan beschikbaar. Dit maakt het ook mogelijk om BV op een 25A aansluiting toch een 32A laadstation te plaatsen zonder dat u een netverzwaring hoeft aan te vragen. Dit bespaard u kosten en moeite. 

Is er een onderhoud nodig aan een laadpaal?

Een laadpaal is over het algemeen onderhoudsvij. Natuurlijk kan er door intensief gebruik slijtage onstaan aan de laadkabel, of stekker, maar deze zijn eenvoudig te vervangen. 
Voor bedrijven hebben we de optie voor een jaarlijkse check-up

Wat kan een laadpaal nog meer?

Een laadpaal dient enkel maar om mijn wagen op te laden? Dit is het hoofddoel van de laadpaal, maar door de aanwezigheid van de Load-balancing en andere metingen, krijgt u een mooi overzicht in uw energieverbruik. U kan perfect zien wanneer en hoeveel u verbruikt en eventueel bijsturen. U twijfelt over zonnepanelen? Aan de hand van de meting kunt u zien of dit al dan niet een interessante inverstering is voor u. Meten = Weten!

Website door Ntriga.Agency